“Announcing the 2016 delegation of USMF’s “Dreamers without Borders” Program”

New York, N.Y., June 8, 2016.- The U.S.-Mexico Foundation (USMF) and the Secretaría de Relaciones Exteriores (SRE) through the Instituto de los Mexicanos en el Exterior (IME) are happy to announce the 2016 Delegation of the Dreamers without Borders Program.

Dreamers without Borders reconnects Dreamers of Mexican origin who live in the United States with their country of origin, for the purpose of contributing to their empowerment by promoting a sense of identity and renewed pride in their cultural heritage. The Program also fosters a commitment amongst Dreamers to stay connected with Mexico and to promote greater understanding between their country of origin and the United States.

“We are happy to collaborate, for a second occasion, with the USMF in this unique initiative. The Program is aligned with the SRE’s commitment to support the development of Mexican youth and to connect Mexicans abroad with Mexico”, said Eunice Rendon, IME’s Executive Director. “The 2016 Delegation will provide participants with the opportunity to learn first-hand about Mexico’s current socioeconomic and political context and cultural heritage.”

In July 2015, the USMF and IME took a delegation of 30 young Dreamers to Mexico. For 2016, their plan is to take between 75 and 100 Dreamers from the US to Mexico for a month-long stay from December 7th, 2016 to January 3rd, 2017.

For the 2016 Delegation, the USMF has brought together several organizations to work together in support of Dreamers without Borders. The USMF has cooperated with the States of Guanajuato, Guerrero, Jalisco, Michoacán, and Puebla, several US based “Federaciones” and “Clubes de Oriundos” from these Mexican states, as well as with the Illinois Coalition for Immigrant and Refugee Rights in addition to the IME.

“We are proud of the partnerships established for the 2016 delegation because they allow us to offer Dreamers a truly unique agenda filled with memorable activities that will include a stay in Mexico City, and in the capital of their state of origin”, said Rebeca Vargas, USMF’s President & CEO. “Through these delegations, we look to empower young leaders committed to promoting binational understanding and collaboration while continuing to build a network of Mexican Americans connected with their country of origin”, added Rebeca.

Dreamers have until June 24th to apply to participate in the Program. They only need to fill out a form, present an essay or video, and include a letter of recommendation.

Click here to find out more

Nueva York, N.Y., 8 de junio, 2016.- La U.S.-Mexico Foundation (USMF) y la Secretaría de Relaciones Exteriores (SRE), a través del Instituto de los Mexicanos en el Exterior (IME), se enorgullecen en presentar a la Delegación 2016 del programa “Dreamers without Borders.”

“Dreamers without Borders” enlaza a Dreamers de ascendencia mexicana que viven en Estados Unidos con su país de origen, con el propósito de contribuir a su empoderamiento al promover un sentido de identidad y orgullo renovado en su patrimonio cultural. El Programa también fomenta un compromiso entre los Dreamers al permanecer conectados con México y promover mayor entendimiento entre su país de origen y Estados Unidos.

“Estamos contentos al colaborar por segunda ocasión con la USMF en esta iniciativa única. El Programa se alinea con el compromiso de la SRE de apoyar el desarrollo de la juventud mexicana y conectar a mexicanos residiendo en el extranjero con México”, dijo Eunice Rendón, Directora Ejecutiva del IME. “La Delegación 2016 le proporcionará a los participantes la oportunidad de conocer de primera mano acerca del contexto socioeconómico y político actual de México, así como de su patrimonio cultural.”

En julio del 2015 la USMF y el IME llevaron a una delegación de 30 jóvenes Dreamers a México. Para el 2016, el plan es llevar entre 75 y 100 Dreamers de Estados Unidos a México para una estadía de un mes del 7 de diciembre de 2016 al 3 de enero de 2017.

Para la delegación del 2016, la USMF reunió a diferentes organizaciones para colaborar en apoyo a Dreamers without Borders. La USMF ha colaborado con los estados de Guanajuato, Guerrero, Jalisco, Michoacán y Puebla con distintas “Federaciones” (basadas en Estados Unidos) y “Clubes de Oriundos” de los Estados mencionados, junto con el Illinois Coalition for Immigrant and Refugee Rights, además del IME.

“Nos enorgullecen las asociaciones establecidas para la delegación del 2016 ya que nos permiten ofrecerle a los Dreamers una agenda verdaderamente única, llena de actividades memorables que incluirán una estancia en la Ciudad de México y en la capital de su estado de origen”, dijo Rebeca Vargas, Presidenta y CEO de la USMF. “A través de estas delegaciones, buscamos empoderar a jóvenes líderes comprometidos con promover el entendimiento y la colaboración binacional mientras continuamos construyendo una red de mexicoamericanos conectados con su país de origen”, agregó Rebeca.

Los Dreamers tienen hasta el 24 de junio para enviar su solicitud y participar en el programa. Solo se necesita enviar su solicitud y presentar un ensayo o video y una carta de recomendación.

Haz click aquí para más información